De
verschillen tussen seks en porno
Onze
menselijke seksualiteit wordt van nature gekenmerkt door discretie.
Koppels die de liefde willen bedrijven trekken zich terug op een
rustige en veilige plek en wensen vooral niet gestoord of bekeken te
worden. Daarin zijn we totaal anders dan onze nauwste verwanten de
bonobo’s. De meeste andere sociale en asociale zoogdiersoorten
trekken zich evenmin aan van pottenkijkers tijdens het paren. De kat
doet het openlijk, de hond eveneens. Chimpansees daarentegen zijn
net zoals wij discreet. Porno kijken botst in die zin bij mensen op
een instinctief taboe.
Erover
praten botst op hetzelfde instinctieve taboe als ernaar kijken:
praten over seks doen we maar bij grote uitzondering. Dat heeft onder
meer invloed op het opvoeden van onze kinderen; het liefst gaan we
dit onderwerp uit de weg. Zij ook trouwens, behalve als pubers onder
elkaar.
Taboes
hebben een bijna magische aantrekkingskracht op pubers. Elke
generatie tast op die manier de grenzen af van wat maatschappelijk
acceptabel is en van wat daaraan kan veranderen. De samenleving
evolueert hierdoor. Het werkzame mechanisme hierbij wordt gevormd
door generatieconflicten. De uitkomst van deze steeds terugkerende
clash tussen ouders en kinderen is niet altijd even gunstig op lange
termijn, noch voor de individuele mensen, noch voor de samenleving.
Maar vaak is het effect op korte termijn evenzeer onduidelijk.
De
seksuele revolutie van de jaren zestig van de vorige eeuw bv zorgde
voor ongeziene generatieconflicten. De oudere generatie zag enkele
degeneratieve invloeden, de jongeren ervoeren bevrijding.
De
kern van dit conflict was tweeledig: dankzij voorbehoedsmiddelen werd
het voor jong en oud mogelijk om van seks te genieten zonder de
voortdurende angst voor ongewenste zwangerschappen. Tezelfdertijd
was er een nooit eerder geziene reactie tegen de kerkelijke
indoctrinaties die seks als zondig beschouwden, tenzij binnen het
huwelijk en dan alleen nog in functie van de voortplanting.
Op
korte termijn was het effect ontredderend voor de meeste leden van de
oudere generaties maar bevrijdend en stimulerend voor veel jongeren.
De effecten op lange termijn waren echter veel genuanceerder: de
anticonceptiepil gaf vrouwen de kans om aan geboorteplanning te doen
en niet langer veel meer kinderen te baren dan ze aankonden.
Anderzijds vonden veel mannen het maar doodnormaal dat vrouwen zich
seksueel beschikbaar bleven stellen, ze moesten immers toch niet
langer vrezen voor ongewenste zwangerschappen. Op dat laatste vlak
zorgde de seksuele revolutie van de vorige eeuw dus niet voor enige
verandering. De gelijkwaardigheid tussen man en vrouw met betrekking
tot keuzevrijheid rond het al dan niet hebben van seks, is pas de
laatste decennia langzaam tot stand aan het komen, als laat
uitvloeisel van de veranderingen die meer dan een halve eeuw geleden
werden ingezet.
Wat
het lange-termijneffect van het massale aanbod aan internetporno op
de huidige en de volgende generaties zal zijn, is evenmin duidelijk.
Hiermee leren omgaan in het kader van de opvoeding van kinderen is in
die zin pionierswerk. Verbodsbepalingen? Vergeet het maar. De
nieuwe generatie is handiger met pc en smartphone dan hun ouders.
‘Heu, zoontje lief, wil je me eens helpen om die pornofilter in te
stellen?’ Zo zou ik het moeten aanpakken en wellicht ben ik niet
de enige. Opvoeden dan maar.
Hoe
en wanneer breng je zoiets ter sprake bij kinderen? Hierop is geen
pasklaar antwoord te verzinnen. ‘Als de gelegenheid zich voordoet’
lijkt me het beste advies en opdat de gelegenheid zich zou kunnen
voordoen dient er wel een sterke vertrouwensband tussen ouders en
kinderen te bestaan.
En
nu de verschillen tussen porno en echte seks, want dat is de
informatie die opgroeiende kinderen dienen te krijgen:
Seks
staat altijd bol van de emoties en indien het echt goed zit tussen
zij die het met elkaar delen, gaat het gepaard met diepe gevoelens.
De emoties kunnen variëren van overweldigende lustgevoelens zonder
meer, tot verlangens die gekruid zijn met de behoefte aan koestering,
veiligheid of troost. Seks kan met vreugde en plezier beleefd
worden, als uiting van genegenheid of als vlucht uit verdriet.
Emotieloos is het echter nooit. Bij porno daarentegen zijn echte
gevoelens uit den boze. Het bestaat uit emotieloos acteerwerk,
tenzij je je focust op de onderdrukte angst die bij veel
porno-acteurs op de achtergrond meespeelt of op de verborgen
machtswellust bij anderen. De reden dat angst niet tot de voorgrond
doordringt is dat er quasi altijd geacteerd wordt onder invloed van
opwekkende drugs: cocaïne en methamphetamines zijn niet weg te
denken uit het leven van de porno-acteurs en -actrices.
Seks
gaat altijd gepaard met een gevoel van kwetsbaarheid dat in het beste
geval vergezeld wordt van een even sterk gevoel van veiligheid omdat
de partners elkaar kennen en respecteren. Porno is feitelijk nog
veel kwetsbaarder, maar de deelnemers hieraan hullen zich in een air
van onkwetsbaarheid, met behulp van de opwekkende middelen die hen
helpen om te ‘presteren’ op scene en voor de camera.
Bij
seks wordt wat men voelt ten opzichte van elkaar, vertaald in
lichamelijke aantrekking en in elkaar fysiek koesteren. Elkaar
bevrediging schenken is eveneens belangrijk, maar komt niet altijd op
de eerste plaatst. Porno draait daarentegen om het leveren van een
fysieke prestatie, waarbij enkel lust, macht en/of onderwerping op
een oppervlakkige manier worden uitgedrukt, afhankelijk van het
scenario dat nagespeeld wordt. Bevrediging wordt gefaked.
Seks
wordt beleefd door echte mensen met een normaal lichaam dat zowel
schoonheid als gebreken bevat. In porno acteren alleen maar
lichamelijk quasi volmaakte mensen, wat een verkeerd beeld schetst
van de realiteit van het menselijk lichaam.
Aan
goeie seks houd je een warm, aangenaam, bevredigd gevoel over. Porno
vult het gemoed evenmin als dat de behoefte aan voeding gestild wordt
door het eten van een lading gekleurde suiker. Je houdt er vooral
een gevoel van leegte aan over.
Als
we die boodschap kunnen overbrengen aan jonge mensen die hun
ontluikende seksualiteit aan het ontdekken zijn, beschermen we hen
effectief tegen de mogelijkheid om aan porno verslaafd te raken en om
het naspelen van porno-scenes te verwarren met de beleving van seks.
Onze menselijke seksualiteit is te mooi en te waardevol om zo maar
in te ruilen voor pornografische leegte.
Opdat
het niet te simpel zou worden, krijgen we in de praktijk te maken met
een serieus bijkomend probleem. Wat hierboven geschreven staat,
geldt voor wat we ‘reguliere porno’ kunnen noemen: producten van
een professionele filmindustrie. De argeloze pornokijker wordt
echter door google automatisch naar zoekmachines geleid die dan zelf
weer links aanbieden naar allerlei soorten filmmateriaal waarop seks
te zien is. Een groot deel van dit aanbod is van criminele oorsprong
en wordt geplukt uit onder meer websites die kinderporno aanbieden en
verzamelen, websites waarop expliciete beelden van misbruik en
verkrachtingen te zien zijn, websites met zogeheten ‘wraakporno’
en meer van dat fraais. Dat laatste slaat op amateurbeelden van seks
die mensen hadden met een partner uit een stuk gelopen relatie. Als
wraak op de ex in kwestie worden deze beelden digitaal te grabbel
gegooid. Dit alles is zeer schrijnend maar vermengt zich naadloos
met de pornofilms van reguliere oorsprong.
Hoe
we onze puberende kinderen op die dingen moeten voorbereiden is me
niet zo duidelijk. We kunnen hen enkel maar voldoende morele waarden
meegeven en hopen dat ze deze uit zichzelf in de praktijk brengen,
ook met betrekking tot dergelijke zaken. Als ze zelf beginnen te
praten over hun confrontaties met dergelijk beeldmateriaal, kunnen we
hen uitleggen wat er aan de hand is. Zelf ben ik er voorstander van
dat dit tijdens de schooluren verplicht behandeld zou worden, bv in
het kader van lessen zedenleer of godsdienst.
********
Deze tekst vormt een hoofstuk uit 'Karmische Psychologie, Deel 3: Relaties, Opvoeding en Seksualiteit', een boek in voorbereiding.
********
Deze tekst vormt een hoofstuk uit 'Karmische Psychologie, Deel 3: Relaties, Opvoeding en Seksualiteit', een boek in voorbereiding.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten