Het opvoeden van
hoogsensitieve kinderen
Bij
hooggevoelige kinderen manifesteren zich van in het prille begin twee
persoonlijkheidskernen: de wezenlijke en de persoonlijke. Vanuit
zijn wezenlijk bewustzijn reageert een hoogsensitief kind volkomen
anders dan vanuit zijn ik-bewustzijn. Dit heeft belangrijke
consequenties voor de opvoeding. Bij kinderen met een gewone
gevoeligheid domineert de ik-persoonlijkheid. Hun wezenlijke kern is
soms wel zichtbaar, maar vertaalt zich niet of nauwelijks in hun
reacties en gedragingen. Zij zijn veel kneedbaarder en kunnen
gemakkelijker gesust worden. Hen opvoeden is bijgevolg veel
eenvoudiger.
Hooggevoelige
kinderen worden reeds vanaf hun prille babytijd gedomineerd door hun
wezenlijke persoonlijkheidskern. Van zodra ze wakker zijn kijken ze
zeer helder in het rond en willen ze meer dan hun jonge lichaampje
reeds kan. Ze vatten ook meer dan waaraan ze
uitdrukking kunnen geven. Enerzijds zijn dergelijke kinderen daardoor vaker gefrustreerd dan gemiddeld, anderzijds spreiden ze een enorme ontwikkelingsdrang tentoon. Ze willen overal bij zijn, alles zien en
alles horen.
uitdrukking kunnen geven. Enerzijds zijn dergelijke kinderen daardoor vaker gefrustreerd dan gemiddeld, anderzijds spreiden ze een enorme ontwikkelingsdrang tentoon. Ze willen overal bij zijn, alles zien en
alles horen.
Uiteraard
wordt dit afgewisseld met fasen waarin ze net als andere
kinderen functioneren en overheerst worden door datgene waar hun
lichaam aandacht voor vraagt: honger, dorst, vermoeidheid, ongemakken. Hun aan het lichaam gebonden ik-bewustzijn is weliswaar niet dominant, maar dat wil niet zeggen dat het zich niet kan laten gelden. Vermoeide hooggevoelige kinderen zijn daarin niet anders dan andere kinderen, maar tegen die vermoeidheid vechten ze in de regel wel meer en langer.
kinderen functioneren en overheerst worden door datgene waar hun
lichaam aandacht voor vraagt: honger, dorst, vermoeidheid, ongemakken. Hun aan het lichaam gebonden ik-bewustzijn is weliswaar niet dominant, maar dat wil niet zeggen dat het zich niet kan laten gelden. Vermoeide hooggevoelige kinderen zijn daarin niet anders dan andere kinderen, maar tegen die vermoeidheid vechten ze in de regel wel meer en langer.
Door
de frequente manifestaties van hun volwassen wezenlijke kant zoeken
ze systematisch ervaringen op die voorbij de grenzen liggen van wat
ze in het kader van hun lichamelijke, emotionele en intellectuele
ontwikkeling aankunnen. Dit is niet alleen vaak frustrerend maar ze
confronteren zichzelf met een overmaat aan prikkels die ze
daarenboven minder goed aankunnen dan andere kinderen omdat ze
dankzij hun hoogsensitiviteit veel intenser op alles reageren.
Het
gevolg hiervan is dat ze zich gedurende de dag afwisselend zeer
extravert opstellen en zeer introvert. Tijdens de introverte fasen
hebben ze zeer veel bescherming, emotionele veiligheid en
voorspelbaarheid nodig. Veel hoogsensitieve kinderen evolueren na
enkele jaren tot pseudo-autistjes die bang zijn voor nieuwe situaties
en absoluut niet communiceren met onbekende mensen, maar die in het
gezelschap van de mensen bij wie ze zich veilig voelen niet gauw
genoeg krijgen van nieuwe en grensverleggende ervaringen.
De
grootste moeilijkheid is de vaak zeer grote discrepantie tussen wat
ze kunnen en aankunnen, tussen hun sociale rijpheid en hun kinderlijk
onvermogen om de bijbehorende emoties te verwerken, tussen
hun
intellectueel en spiritueel inzicht en hun kinderlijke, emotionele
onrijpheid.
intellectueel en spiritueel inzicht en hun kinderlijke, emotionele
onrijpheid.
Hooggevoelige
kinderen hebben zonder uitzondering meer aandacht nodig dan
gemiddeld, intensere begeleiding in het naar buiten komen met
zichzelf en in het omgaan met maatschappelijke situaties. Ze
hebben veel langer dan gemiddeld de behoefte aan emotionele veiligheid, maar tezelfdertijd veel sneller nood aan verantwoordelijkheid en uitdagingen.
hebben veel langer dan gemiddeld de behoefte aan emotionele veiligheid, maar tezelfdertijd veel sneller nood aan verantwoordelijkheid en uitdagingen.
Hooggevoelige
kinderen die van zodra ze kunnen praten diepzinnige vragen stellen
over de dood of over de zin van het leven zijn geen uitzonderingen.
Met kluitjes in het riet en kinderverhaaltjes kun je je er als
volwassene niet vanaf maken bij hen. Sociaal gevoelige situaties
zoals spanningen tussen de ouders, zieke mensen in de familie of
vriendenkring, scheidingen of andere grote-mensenproblemen houden hen
bezig tot ze er een bevredigend inzicht in krijgen. De moeilijkheid
is om als ouder voldoende informatie en inzichten mee te geven om hun
wezenlijke kant te bevredigen en daarin toch niet te ver te gaan
omdat hun kinderlijke ik-persoonlijkheid in emotioneel opzicht lang
niet alles aankan wat ze koste wat kost willen weten.
Hooggevoelige
kinderen moeten niet alleen in dat opzicht tegen zichzelf beschermd
worden. Ook als het gaat om hun tijdsbesteding neigen velen onder
hen ertoe over hun eigen grenzen te gaan. Ze plannen van alles en
nog wat zonder rekening te houden met hun emotionele kwetsbaarheid en
met de tijd die ze nodig hebben om weer tot zichzelf te
komen nadat ze veel prikkels te verwerken hebben gekregen. Of ze doen het tegenovergestelde: ze zijn zodanig gericht op prikkelvermijding dat ze nauwelijks iets doen waar ze echt deugd van hebben. Hen helpen om het evenwicht te vinden tussen dingen doen die hen in hun sociale en creatieve ontwikkeling stimuleren en tijd nemen om tot rust te komen vormt een belangrijk aspect van hun opvoeding.
komen nadat ze veel prikkels te verwerken hebben gekregen. Of ze doen het tegenovergestelde: ze zijn zodanig gericht op prikkelvermijding dat ze nauwelijks iets doen waar ze echt deugd van hebben. Hen helpen om het evenwicht te vinden tussen dingen doen die hen in hun sociale en creatieve ontwikkeling stimuleren en tijd nemen om tot rust te komen vormt een belangrijk aspect van hun opvoeding.
Bij
het leren omgaan met hun eigen grenzen, die in de regel totaal
afwijken van die van hun leeftijdsgenoten, hoort het aanreiken van
kaders en rituelen. Maar zichzelf onderwerpen aan een strikte
planning botst bij velen met hun wezenlijke eigenwijsheid, terwijl ze
er zich wel beter bij voelen. Op tijd naar bed gaan, op regelmatige
tijdstippen eten, tijd vrij maken voor lichaamsbeweging in de
buitenlucht, op tijd en stond iets creatiefs doen waarbij ze niet
tezelfdertijd met allerlei onnodige prikkels overladen worden zijn
veel voorkomende onderwerpen waar vroeg of laat een strijd rond
ontstaat.
Enerzijds
zijn hooggevoelige kinderen dus zeer veeleisend qua tijd en energie
die ze vragen in hun opvoeding, anderzijds zijn het enorm dankbare
kinderen juist omwille van hun sociale vaardigheden, creativiteit,
quasi-volwassen inzichten en niet in het minst vanwege de zeer
intense emotionele wisselwerking die je met hen hebt. Elk
hooggevoelig kind heeft zijn eigen unieke handleiding, die je als
ouder gaandeweg ontdekt. Wat voor de een werkt, werkt niet
noodzakelijk voor de ander. Er zijn hooggevoelige kinderen die zeer
goed functioneren met de strikte kaders die ook voor autistische
kinderen ideaal zijn.
Anderen hebben juist baat bij een soepele omgang met de leefregels waaraan ze onderworpen worden. Heel wat hooggevoelige kinderen hebben meer slaap nodig dan gemiddeld, andere net minder. Maar eens je als ouder de specifieke handleiding van jouw hoogsensitief kind door hebt en systematisch toepast, voelen ze zich veilig en geborgen. Dit geeft hen de kans zich te ontwikkelen in de richting die zich via hun wezenlijke inspiratie aan hen kenbaar maakt.
Anderen hebben juist baat bij een soepele omgang met de leefregels waaraan ze onderworpen worden. Heel wat hooggevoelige kinderen hebben meer slaap nodig dan gemiddeld, andere net minder. Maar eens je als ouder de specifieke handleiding van jouw hoogsensitief kind door hebt en systematisch toepast, voelen ze zich veilig en geborgen. Dit geeft hen de kans zich te ontwikkelen in de richting die zich via hun wezenlijke inspiratie aan hen kenbaar maakt.
Wat
dat betreft zijn er veel hooggevoelige kinderen die meerdere
interesses hebben en dus heel wat keuzemogelijkheden als het aankomt
op studies, hobby’s en later op jobs. Bij andere manifesteert er
zich vroeg of laat één specifieke richting. Hoe dan ook kan je
hooggevoelige
kinderen maar beter niet stimuleren om hobby’s of studies te doen waar ze in wezen een weerstand tegen voelen. Wat dat betreft zijn ze absoluut niet kneedbaar. Ze vervellen op slag tot rebellen of ze worden vreselijk depressief. Als ze niet (of nog niet) weten wat ze willen, rest je als ouder maar één mogelijkheid: geduldig afwachten tot ze zelf hun richting ontdekken. Al wat je hen opdringt of oplegt is gedoemd om te mislukken. Doordat het wezenlijke op het persoonlijke domineert, is de invloed van wat van binnenin komt altijd sterker dan wat van buitenaf komt. Opvoeding komt nu eenmaal van buitenaf, wezenlijke
inspiratie van binnenin.
kinderen maar beter niet stimuleren om hobby’s of studies te doen waar ze in wezen een weerstand tegen voelen. Wat dat betreft zijn ze absoluut niet kneedbaar. Ze vervellen op slag tot rebellen of ze worden vreselijk depressief. Als ze niet (of nog niet) weten wat ze willen, rest je als ouder maar één mogelijkheid: geduldig afwachten tot ze zelf hun richting ontdekken. Al wat je hen opdringt of oplegt is gedoemd om te mislukken. Doordat het wezenlijke op het persoonlijke domineert, is de invloed van wat van binnenin komt altijd sterker dan wat van buitenaf komt. Opvoeding komt nu eenmaal van buitenaf, wezenlijke
inspiratie van binnenin.
Veel
hooggevoelige kinderen zetten ondanks hun grote emotionele
kwetsbaarheid vroeger dan gemiddeld hun eerste stappen in het
openbaar leven. Dit gebeurt als gevolg van sociaal engagement, of
dankzij hun creativiteit. Anderen wachten net veel langer dan
gemiddeld en blijven bv zeer lang studeren om op die manier het
innemen van hun plek in de maatschappij uit te stellen. Maar beide
uitersten hebben wel gemeen dat ze in emotioneel opzicht veel langer
kind blijven dan gemiddeld en dus veel langer nood hebben aan
emotionele veiligheid en steun van hun ouders. Enkel door hieraan
gehoor te geven, geef je hen wat ze nodig hebben. Doe je dat niet,
dan zoeken ze die veiligheid bij een ander en duurt het veel langer
eer ze in emotioneel opzicht op eigen benen komen te staan.
Surrogaatouders kunnen immers zelden op een bevredigende wijze hun
echte ouders vervangen. Doe je dat wel, dan ontwikkelen ze zich op
hun eigen tempo tot zeer zelfstandige, emotioneel volwassen mensen.
*****
Dit is een hoofdstuk uit het boek 'Hoogsensitief - Anders Bekeken', ISBN 978 90 77101 100
© 2016.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten