Effectgerichte communicatie
De essentie van communicatie
bestaat uit het doorgeven van informatie aan elkaar. Dat is de
hoofdreden waarom we met elkaar praten.
Daarnaast zijn er heel wat
mensen die praten om gevoelens van onbehagen, eenzaamheid of
onzekerheid te compenseren. De inhoud van wat ze zeggen, is
ondergeschikt aan het effect dat het heeft op henzelf: ze voelen
zich minder onzeker of eenzaam als ze iemand hebben om tegenaan te
kletsen. De intentie is in dit geval niet het doorgeven van
informatie, maar het bereiken van een gevoel van verbondenheid. Soms
wordt dit doel bereikt, meestal niet, maar dat is in de context van
dit hoofdstukje over de communicatiemethodes van psychopaten
niet zo relevant. We kunnen deze vorm van communiceren
‘effectgericht’
noemen, maar in dit geval gaat dit niet automatisch gepaard met een
vorm van manipulatie. Men beoogt enkel een effect op zichzelf.
De effectgerichte communicatie
die door psychopaten gehanteerd wordt, gaat een flink stuk verder.
Het principe is simpel: wat je inhoudelijk nu precies zegt, is van
totaal ondergeschikt belang. Het enige wat telt is wat jouw woorden
te weeg brengen bij
iemand anders en hoe ze
inwerken op de gemoedstoestand van de ander. Hierbij spelen
timing, intonatie en de context waarin iets wordt gezegd een even
grote rol als de woorden zelf. De keuze tussen waarheid of
leugen, zin of onzin, wordt gemaakt in functie van het effect dat men
beoogt: verwarring stichten of vertrouwen wekken, iemand om de
tuin leiden of zijn zelfvertrouwen destabiliseren, iemands wantrouwen
sussen of net aanwakkeren.
De effecten die een psychopaat
wil bereiken, zijn steeds dezelfde: verwarring stichten, vertrouwen
ondermijnen, de eigen ongeloofwaardigheid verdoezelen, aandacht
krijgen en vasthouden. De achterliggende redenen zijn eveneens
beperkt in aantal: het bereiken of bestendigen
van een machtspositie of het verwerven of
vasthouden van
materieel voordeel. Dit gaat vrijwel
altijd hand in hand met
het beknotten van andermans initiatieven of met het ombuigen van
deze initiatieven in
functie van hun eigen
voordeel. Zelf willen ze alle vrijheid in handen houden om de eigen
initiatieven ongehinderd uit te kunnen voeren. Maar wat een
psychopaat bovenal wil is aandacht, aandacht en nog eens aandacht.
En om dat te krijgen, is het gebruik van woorden een uitstekend
middel.
Dit principe begrijpen is niet
zo moeilijk. Het telkens weer doorzien in de praktijk is dat wel.
Psychopaten hebben er immers het handje van weg om iemands ingangen
en zwakke plekken op te sporen. Geen enkele opening laten ze
onbenut, of het nu gaat om een interesse, een angst, ambitie of
kwetsbaarheid. Al wat ze in hun voordeel kunnen gebruiken, wordt
geregistreerd om vroeg of laat ingezet te worden. Woorden spelen
daarbij een belangrijke rol.
In een ruimere context
bekeken, leidt de communicatie met een psychopaat tot het ondermijnen
van je wezenscontact, tot de verzwakking van je innerlijke
verbondenheid, je eigenheid, het
contact met je
levensstroom
en je vermogen om te groeien en te evolueren. Elke activiteit
die bijdraagt tot het verdwijnen van je zwakke plekken en zwarte
vlekken, wordt door de psychopaat gesaboteerd. Hij moet immers zijn
openingen koste wat kost zien te behouden. Woorden zijn
uitzonderlijk goeie wapens om iemand van zinvolle initiatieven af te
brengen, mits je geen moeite hebt om de waarheid geweld aan te doen.
Als een psychopaat je onzeker
kan maken door een rechtlijnig standpunt te formuleren en zich
daaraan te houden (bv als je bang bent voor blinde autoriteit) dan
zal hij dit niet nalaten, tenzij hij net de bedoeling heeft om je
vertrouwen te winnen. In dit geval zal hij kiezen voor het
formuleren van een genuanceerde mening. Diezelfde psychopaat kan
echter als een windhaan van mening veranderen als hij je daardoor van
je stuk kan brengen en emotioneel kan ontregelen. Als dat zijn
bedoeling is en hij denkt er zijn doel mee te bereiken, zal hij het
niet nalaten om van strategie te veranderen.
Effectgerichte communicatie
kan afwisselend waarheden en leugens bevatten of alleen uit leugens
bestaan. Of alleen uit waarheden. In het eerste geval dienen de
waarheden een ingang te forceren om de leugens verkocht te
krijgen. In het tweede geval dienen de leugens een ingang te
scheppen om nog meer leugens verkocht te krijgen. In het derde
geval dient de waarheid om vertrouwen te scheppen, of om iemand op de
kast te jagen, of om een ander effect te bereiken. Er kunnen
allerlei redenen achter schuilgaan, behalve de wezenlijke
behoefte om uit waarheidsliefde de waarheid te communiceren.
Effectgerichte communicatie dient enkel het eigenbelang.
In een gesprek met een
psychopaat komt het erop aan totaal niet in te gaan op wat hij zegt,
maar wel goed te luisteren. Van al wat gezegd wordt, moet je nagaan
wat het effect op jezelf kan zijn –
of op een derde persoon, waarbij jij als doorgeefluik wordt gebruikt
- opdat je de bedoeling
achter de gebruikte woorden kan doorgronden. Om hierin te slagen moet
je je zelfbeeld goed voor ogen houden en stevig verankeren.
De kunst is om te leren denken
zoals een psychopaat denkt, zonder echter over te gaan tot het spelen
van eenzelfde spel met effectgerichte woorden, want daarin is een
echte psychopaat altijd sterker. Hij heeft immers geen geweten,
jij wel. Indien je toch een steekspel begint, geef je hem slechts
nieuwe handvatten
om jou verder mee te bewerken.
Communicatie bestaat niet
enkel uit woorden. Ook de geuite emoties en de onbewuste
boodschappen via de lichaamstaal spelen hun rol. Psychopaten zijn
acteurs. Hun lichaamstaal en hun emoties zijn gespeeld. Of ze
verraden niets. Een pokerface opzetten kan allerlei effecten hebben.
Dit alles dient slechts één doel: jou bespelen, of
via jou invloed uitoefenen de buitenwereld.
Het enige diepgewortelde
gevoel dat een psychopaat kent en eventueel kan tonen, is innerlijke
leegte. Zijn enige echte emoties zijn angst, onzekerheid en
belustheid op sensatie. Al het andere wordt hooguit oppervlakkig
nagespeeld. Maar goeie acteurs komen net door het gebruik van een
tikkeltje overdrijving geloofwaardig over op de argeloze
toeschouwer.
Gevoelige mensen reageren
systematisch op lichaamstaal en op de emoties die doorklinken achter
de woorden. Bij de communicatie met een psychopaat komt het
erop aan dit te beseffen en jezelf de discipline op te leggen om dit
niet te doen. Anders geraak je in de war door de opeenvolging van
echte en gespeelde boodschappen. Niet elke psychopaat heeft
immers alles van zichzelf onder controle en tussen de bewust
toegepaste misleidende boodschappen, sijpelen vaak angst en
onzekerheid door. Maar het jammere van de zaak is dat zelfs de echte
emoties ingezet kunnen worden om het gewenste effect te bereiken.
Echte angst kan bv beschermingsdrang en medeleven opwekken als deze
in de gewenste context wordt geplaatst.
Gevoelige mensen zijn om die
reden de geprefereerde slachtoffers van psychopaten. Maar
hooggevoelige mensen met eigenwaarde zijn de eersten om de
non-communicatie van een psychopaat te doorzien en te doorprikken.
Voor hoogsensitieve mensen komt het er dus op aan hun kwetsbare
plekken te kennen en te helen, zodat ze niet uit hun eigenwaarde
en zelfvertrouwen geduwd kunnen worden. Mits behoud van hun
wezenscontact kunnen ze een psychopaat beter doorzien dan iemand
anders. En afschepen.
Veel hooggevoelige mensen doen
overigens het tegenovergestelde: ze doen aan ‘effectvermijdende
communicatie’, wat feitelijk een variant is op hetzelfde
thema. Ze voelen intuïtief aan wat het effect van hun woorden
op een ander zouden kunnen zijn en kiezen ervoor om ze niet uit te
spreken, bv opdat een ander zich niet gekwetst of schuldig zou
voelen. Ook hiervan maken psychopaten dankbaar gebruik. Ze
hebben al snel door dat hoogsensitieve mensen hen om die reden met
zijden handschoentjes aanpakken, waardoor ze zich als gemakkelijke
slachtoffers opstellen.
In deze context is het een
frappante vaststelling dat er zowel in de reclamewereld als in de
politiek systematisch effectgericht gecommuniceerd wordt. De
twee meest invloedrijke sectoren van onze samenleving functioneren
volgens de regels van de psychopathie. Waar invloed is, is macht te
vinden. Macht trekt psychopaten aan, die vervolgens de
spelregels beginnen te bepalen. Uiteindelijk volgt iedereen in deze
sectoren deze spelregels, psychopaat of niet.
Het zijn niet enkel psychopaten die effectgericht communiceren. Narcistische persoonlijkheden bezondigen zich hier ook veelvuldig aan, zij het niet altijd. Dat maakt hen mogelijk nog moeilijker mensen om mee om te gaan dan psychopaten: de helft van de tijd communiceren ze omwille van de inhoud en op andere momenten is het een en al manipulatieve effectgerichtheid. Als je met een psychopaat te maken hebt en je hebt hem door, dan weet je ten minste waar je aan toe bent.
Mensen met een ernstige vorm van borderline, manipuleren even vaak met woorden als narcisten. Ook in dialoog met hen is het altijd aftasten om te weten of je naar de inhoud moet luisteren of dat je het effect moet inschatten van wat ze zeggen.
*****
Deze tekst vormt een hoofdstukje uit het nog te verschijnen boek
Karmische
Psychologie deel 4 ~ Aarde & Schaduw
Hfdst III: Psychopathie
Geen opmerkingen:
Een reactie posten