Het
Opperwezen en het (A-) Veld
Tijdens
de voltooiing van het manuscript van De Pijn van het Opperwezen,
verschenen twee boeken die in wezen over het zelfde onderwerp gaan:
‘Het Veld’ van
onderzoeksjournaliste Lynne McTaggart en ‘Kosmische
Visie’ van
wetenschapsfilosoof Ervin Laszlo. Dit laatste boek heeft als
ondertitel ‘Wetenschap
en het Akasha-veld’ meegekregen.
Onafhankelijk
van elkaar bundelden beide auteurs een veelheid aan wetenschappelijke
gegevens die in de richting wijzen van een gemeenschappelijk
informatieveld dat alles wat er is, verenigt met elkaar. Uit dit
informatieveld is alles ontstaan wat bestaat en ooit heeft bestaan.
Alles wat ooit zal bestaan, zal ook hieruit ontstaan. De
‘herinnering’ aan of de blauwdruk van alles wat er ooit geweest
is, blijkt ook opgeslagen te worden in dit immense geheugenveld.
De
auteurs baseren zich op wetenschappelijk onderzoek uit zeer
uiteenlopende disciplines, zoals biologie, farmacologie, astronomie,
kwantumfysica en bewustzijnsonderzoek. McTaggart noemt dit
informatieveld dat alles met elkaar verbindt simpelweg ‘het Veld’,
Laszlo geeft er de naam ‘Akasha-veld’ aan of kortweg A-Veld.
Feitelijk gaat het om niets anders dan wat ik het Opperwezen heb
genoemd.
De
Nederlandse arts Pim Van Lommel introduceert in zijn boek over
bijna-doodervaringen ‘Eindeloos Bewustzijn’, de termen
‘non-lokaal bewustzijn’ en ‘non-lokale ruimte’. De
non-lokale ruimte is weer een ander begrip voor hetzelfde bewuste
geheel van alles wat er is, namelijk het Opperwezen. Het non-lokale
bewustzijn heb ik het ‘eenheidsbewustzijn’ genoemd. Het verwijst
naar de wijze waarop ons bewustzijn functioneert eens het is
losgekoppeld van het lichaam.
Nu
kan er wel enige spraakverwarring ontstaan omtrent het gebruik van de
term Akasha-veld. In deel 2 van Karmische Psychologie heb ik het
begrip ‘Akasha-kronieken’ geïntroduceerd. Deze term uit de
Vedische filosofie werd door de Theosofische vereniging in het westen
geïntroduceerd. Zij haalden de mosterd dan weer bij de beroemde
paragnost Edgar Cayce. Steiner nam de term eveneens over bij zijn
ontwikkeling van de Anthroposofie. Hij beschouwde de Akasha’s als
een soort kosmisch geheugen waarin van elk mens terug te vinden is
wat hij heeft gedaan, geleerd en beleefd tijdens al zijn incarnaties.
Hieruit kan ook afgeleid worden welk ‘karma’ (levenslessen) hij
reeds heeft afgewerkt en waaraan hij nog verder moet werken.
In
deel 2 van Karmische Psychologie werd het begrip Akasha-kronieken
verder uitgediept. Ik beschouw het als het ‘wezen van de
mensheid’, de overkoepelende, bewuste ‘superpersoonlijkheid’
waarin alle wezens van alle mensen in elkaar opgaan. Wat één mens
leert, komt zodoende de ganse mensheid ten goede. Dit wezen van de
mensheid is dan ook de voornaamste bron van intuïtieve inzichten
waarbij een individueel mens te rade kan gaan.
We
hebben nu dus twee verschillende invullingen van de term Akasha’s.
De ‘Akasha-kronieken’ omvatten het menselijke deel van het
geheel, het ‘Akasha-veld’ van Laszlo omvat het geheel waarvoor ik
de term Opperwezen heb gereserveerd.
*****
Deze tekst is een aanvulling bij mijn boek De pijn van het Opperwezen (ISBN 9789077101049)
Dit boek kan besteld worden in alle boekhandels, internetboekhandels en ook via de volgende link naar mijn website :
http://www.henkcoudenys.be/psychologie.php
*****
Deze tekst is een aanvulling bij mijn boek De pijn van het Opperwezen (ISBN 9789077101049)
Dit boek kan besteld worden in alle boekhandels, internetboekhandels en ook via de volgende link naar mijn website :
http://www.henkcoudenys.be/psychologie.php
Geen opmerkingen:
Een reactie posten